Thursday 28 November 2019

PENGALAMAN PASANG IUCD. SAKIT KE?


Assalamualaikum semua yang sedang membaca blog kite ni, semoga semua dalam keadaan sihat. Harini baru ada semangat nak update blog setelah hamper 4 bulan bersalinkan puteri kami. Ha,, tu pun nak juga cerita dalam blog ni, tapi tunggu la bila semangat di seru. Tapi harini saya nak share pengalaman pakai iucd selepas hamper 4 bulan bersalin. Sepatutnya elok pakai ketika awal-awal period kan, tapi disebabkan kite ni bf jadi period tak teratur, ada bulan tak datang, kalau datang pun alahai macam spotting je.

Kenapa saya memilih iucd as planning? Kenapa tak rancang sendiri je? Kenapa tak pilih implant atau pil? Saya ada sebab sendiri kenapa memilih iucd. First, haritu bersalin secara c-sec jadi perlu gap 2 tahun untuk next pregnancy, tak larat weh 2 tahun mengandung brturut-turut, hihi. Nak rehat dan focus pada si kecik ni. So, bila pakai iucd ni terus ha nak 3 tahun ke 5 tahun ke tak payah nak pening2 nak renew yang baru hehehe. Saya ni pulak jenis pemalas nak makan pil-pil ni, lebih lagi pil perancang, kalau miss sehari kene kira balik kan, tu problem hehehe. Implant pulak, kita takut ganggu hormone, paling takut jadi gemuk hehe walau pun sekarang gemuk juga tapi taknak lah bertambah gemuk. Dexa tu 3 bulan je, after 3 months kene cucuk lagi sampailah kau bersedia nak mengandung balik. Rancang sendiri? Err…lagilah kite malas nak kira-kira, dengan period tak teratur ni. Jawapan nya iucd lah pilihan terbaik buat saya.

Setelah dapatkan Tarikh temujanji, maka saya serahkan diri ke klinik kesihatan berdekatan rumah. Macam biasa lah, kad appointment tu letak kat kaunter dan kene bayar RM1 untuk pendaftaran. Kemudian sama procedure seperti checkup mengandung, berat badan, tekanan darah dan ujian air kencing dan darah HB diambil. Settle semua tu, nurse in charge akan panggil kita dan tanya sejarah diri contohnya anak berapa, masalah apa semasa mengandung etc.. Selepas tu, baru lah dibawa ke Doktor. Sambil tunggu giliran, sempatlah aku google pengalaman orang lain yang dah buat iucd ni, dan aku ada baca orang tu pengsan masa proses Dr masukkan alat tu. Gulp! Alamak nak teruskan atau cancel. Terus wasap husband bagitau takut la ade kes sampai pengsan. Husband pun replay ‘relex’. Haha. Tiba giliran jumpa Dr. Doktor pun akan tanya lagi sejarah diri dan explain tentang iucd. Masa tu kalau korang nak tanya apa persoalan tanya je okay. Jangan malu jangan pendam. Masa explain tu, Dr pun tunjuklah alat yang nak dimasukkan kedalam Rahim tu. Namanya INARA. Sedapkan nama. Haha. Kecik je dalam seinci ada kot. Saya tanya lah Dr, kalau termengandung juga macam mana? Apa risikonya? Dr cakap % pregnant sangat rendah lebih kurang 1 dalam seribu lebih untuk setahun. Biasa akan berlaku keguguran manakala kalau baby survive nanti iucd akan keluar sekali masa baby lahir. Hehehe. Dr tanya ada ‘bersama’ suami tak selepas period? Aku pun err err.. haha. Dr minta aku buat ujian upt di makmal untuk make sure tak mengandung. Ambiklah air kecing sekali lagi. Nasib boleh lagi kencing hihi. Dan keputusan nya adalah negative.

Aku diminta ke bilik sebelah dan pakai kain yang disediakan. Sebelum tu, sempat aku jelling-jeling alat-alat yang akan digunakan nanti, eeeii, banyak nya tools. Okay, taknak tengok lama-lama nanti pengsan pulak. Dup dap dup dap tunggu Dr datang. Nurse minta aku baring dalam posisi seperti nak bersalin. Yeah, this is the time, Dr masukkan alat dalam vagina, gulp. Sejenis mulut itik kot, aku pun tak sure. Tapi ianya menyakitkan aku, aku cubaa tahan, tapi tak tertahan lagi, aku cakap ‘sakit DR’ ‘argh sakit’. Nurse bagi kata semangat, lembutkan badan, jangan angkat punggung, Tarik nafas hembus. Aku cuba buat tapi masih sakit. Masa Dr nak ambik something (maybe alat iucd tu) mulut itik tu terkeluar. Yeah, I can feel that. Haha! Aku bagitau Dr, ‘Dr terkeluar’ haha! Dr masukkan semula alat tu. Sob sob..! okay, setel part tu, sekarang nak masukkan alat tu azab juga bagi aku. Dr masukkan alat tu, boleh tahan sakitnya, macam segugut tu, dan aku rasa bende tu kat bahagian dalam pusat. Mungkin itu hujung Rahim. Mungkin. Dan sakit okay.! Macam nak bersalin. Peha aku dah bergetar. Dr pun bagitahu dah siap. Dan nak gunting tali. Sekejap je proses nya tapi waaaa rasa lamanyaa. Lepas pasang tu aku rasa sakit macam segugut kuat. Nak jalan pun pegang perut. Perlu scan untuk pastikan kedudukan alat tersebut di empat yang betul. Setel semua, Dr bagi next appointment untuk cek lagi sebulan. Sempat aku tanya Dr, sakit ni berapa lama? Sebab sakit sangat. Dr jawab, biasanya seminggu. Sakit macam rengat kan?’ tanya DR. ye macam rengat. Teringat aku lepas bersalin haritu rengat setiap kali baby nak menyusu. Seksa nya. Dan dr suruh ambik ubat penahan sakit di farmasi.

Maka aku pun berjalanlah ke farmasi. Ambik no giliran. Hanya 2 no lagi umtuk sampai giliran aku. Tapi aku tak larat sangat. Rasa lemah segala badan, kepala pening dan mata nak terpejam. Melepek aku atas kerusi. Bila tiba giliran aku, akak farmasi tanya nama dan dia tanya pasang iud ke tadi? Aku jawab ye saje. Sebab tak larat nak cakap banyak-banyak. Akak farmasi tu bagitau ‘pucatnya muka awak, sakit ye pasang iucd ni, awak ni menakutkan akak la’ hehehe. Aku mampu tersenyum je sebab tak larat giler kot. Nak pengsan rasa. Sampai pintu keluar tu, aku bukak pintu tengok luar macam gelap je pandangan. Kepala berat giler. Nasib sebelah pintu ada kerusi. Sambal berpaut pada pintu Aku fikir baik aku duduk dulu, kang pengsan kat luar nayaa. Tapi memang aku tak larat sangat. Nak jatuh dah rasa. Aku pun duduk la atas kerusi sambal pegang perut menahan sakit macam nak bersalin tu. Tangan aku dah getar ni. Tambah kepala berat pulak. Tak tau la apa punca sampai jadi macam ni. Nasib baiklah depan bertentangan kerusi aku duduk tu kaunter pendaftaran, dan ada beberapa orang nurse di situ. Terus nurse-nurse tanya sesame mereka ‘eh, kenapa tu’ aku mampu dengar je. Nurse datang kat aku dan tanya kenapa tapi aku tak mampu jawab. Peha aku pun sakit sangat. Mereka bawakan wheelchair dan ampu aku duduk atas wheelchair. Nurse cakap dengan nurse lagi sorang ‘ni baru lepas pasang planning ni, tu pegang kad planning’. Diaorang tanya ‘kenapa ni puan, kalau tak bagitau macam mana nak tau punca nya’. Dengan lemah aku cakap ‘baru lepas pasang iucd’.  Tekanan darah dan bacaan gula aku diambil dan normal je semua nya. Terus di bawa ke bilik kecemasan.

Doktor yang pasang iud tadi datang cek lagi dan tanya beberapa soalan. Dia cakap kalau sakit maca rengat tu normal sebab Rahim macam menolak benda asing. Macam contraction la kiranya. Selepas cucuk ubat tahan sakit baru lah lega. Suami pun masuk bilik sambal dukung baby tengah tido. Alahai, kesiannya anak bonda ni. Mesti meragam nak susu kan. Suami cakap ada nurse panggil dalam kereta yang isteri awak pitam. Hehehe. Tak lama aku dibenarkan pulang. Rasa dah tak sakit sebab kesan pain killer tu, aku ajak suami makan. Hehe. Lapar pulak rasa.

Nak cerita yang aku sakit segugut tu dalam seminggu jugak lah nak baik. Pendarahan hampir 2 bulan. Lepas tu on off darah keluar. Pening sis. Tak tau mana period. Bila dah stop beberapa hari lepas tu keluar balik darah. Dan selepas ehem ehem tu mesti berdarah. Risau jugak. Kalau nak keluarkan semula, eh macam tak berbaloi la pasang sampai pengsan, tuptup tak sampai setahun nak bukak balik. Sakit haritu pun tergiang-ngiang lagi. Harapnya nanti pulihlah dari pendarahan ni ye..itu sahaja pengalaman nak cerita. Kalau uolls nak share pengalaman dialukan. Jom share kisah anda. ..



No comments:

Post a Comment