Friday 7 June 2013

Tips Untuk Menjadi Pelajar Cemerlang

Tada..! Setelah sekian lama tak update, kini saya kembali membersihkan semula blog  yang sudah bersawang. Bak kate Cemah, 'dah berkulat dah blog kau'. Ambooii die! Haha.. Bace tajuk atas tu macam nak muntah darah je rasa, tapi tak apa kita teruskan.

Memandangkan sekarang ni musim final exam, semua tengah sibuk menelaah dan library kelihatan seperti pasar malam, aku pun nak lah share2 sikit tips nak menghadapi peperiksaan. Tapi tak semua tips ni aku praktikkan..hehehe...bagi tips memang senang, yang susah tu nak buat. Alahaaiii...

Aku boleh nasihatkan korang nak exam ni study pagi pukul 3 pagi, waktu tu fresh kononnye. Tapi...aku nak buat macam tu, errrr....krik..krik....

Maleh eden nak bebel panjang...bace ni:

1) Rajin-rajinkan diri buat solat hajat 7 malam sebelum start paper. Ni mak aku la selalu suruh buat. Jadi setiap kali nak final exam aku akan cuba buat.

2) Aku ni jenis tak boleh study dalam bilik. Kalau dalam bilik tak study tapi stido. Jadi, bila menjelang final exam je, aku akan cari tempat yang tenang. Library? Oh, tidak. Disaat-saat nyawa di halkum ni, terasa library terlalu sesak. Sampai air-cond pun dah tak rasa sejuk. Aku dan sorang teman akan ke MASJID. Walaupun tak ler alim mane tapi ape salahnye kan kite ke sana. Selain dapat mendekatkan diri padaNYA, ketenangan pun dapat, pastu kan kalau korang rase mengantuk, tidur je kat situ. Kalau kat library maunye kene halau kan. Banyak la lagi kelebihannya. Korang kene rase baru tau. Dah pergi masjid tu ringan-ringankan lah bersedekah kat dalam tabung masjid tu ye. Besar manfaatnya.

3) Nama pun perempuan, note tak sah kalau tak colorful. Kan..kan..kan? Hihihi.. Bagi aku kalau nota menarik akan menaikkan mood kita untuk membacanya. Tak gitu kawan-kawan? Terpulangla pada kreativiti anda.

nota aku buat semester lepas. semester ni kemalasan at max level.
meriah macam lampu kelip-kelip hari taya tak?

4) Kalau rase diri tu tak berapa nak pintar macam aku ni, ape kate kerapkan berjumpa pensyarah/cikgu. Kebanyakan kita malu untuk berjumpa guru/lecturer kan? tak apa, apa kata kita jumpa rakan-rakan yang lebih bijak untuk bincang soalan-soalan atau ape-ape yang kita tak berapa faham. Jangan jadi bodoh sombong. Muka tembok tak apa, yang penting kita faham betul tak? 


5) Errr....dah tak tau nak share tips ape lagi sebab....sebab......gua bukan best student beb !!! Korang la share dengan aku.
Ok. bye! 

*sebenarnya tengah stress tapi tetibe dapat mood nak update blog. Nak final exam tapi assignment menggunung everest. 

No comments:

Post a Comment